Picture

Picture  FRÅGOR OCH SVAR

 MER DETALJER OCH   FELSÖKNING

 ELSCHEMA PÅ LYFT

 ÄGAREFÖRTECKNING

CLUB SWED-TRAC

Swed-trac bilder

Super swed på youtube 2009

I Arvika hos bröderna Philgren föddes ideerna om en lätt och stark svenskbyggd traktor med många användningsområden, snart startade produktionen med många västvärmländska företag och kunniga snillen engagerade.

 

Modell 1 1984-86        :Var i princip en URSUS med SCANIA DN 8 motor.

Visserligen med många förbättringar avseende kvalitet, utrustning, finesser, servicevänlighet och tillbehör

 

Modell 2 1986-87        : En i stort förändrad version där endast växellåda och bakaxel är Ursus. Nu har den ny hytt med AC och ett plant golv helt fritt från spakar runt den svängbara sitsen, ZF framaxel med 4 hjulsbroms, trepunktslyft, elektroniskt styrd av proportionella danfoss ventiler utan mekanisk förbindelse mellan armarna, vilket medför obegränsade inställningsmöjligheter och råstyrka i lyftkraft. En dubbelverkande hitchkrok helt oberoende av trepunktslyften

 

Modell 3 1988           : Efter SWED-TRAC AB s konkurs, påbörjades i norrland,2 prototyper av en unik rambyggd modell med den nya 9 liters Scania motorn ,Scania växellåda och Hurth bakaxel med fördelningslåda. Komponenter till 2 styck skaffades , en med turbo och en utan.

 Projektet lades ner och delarna såldes var för sig till 2 bönder som hade SWED-TRAC sen förr. Då mycket fattades blev den utan turbo kompletterad av en modell 2 som demonterades, Den går nu hos Dag Engdal som är ekologisk odlare på Värmlands näs. Den andra hamnade hos Stefan Karlsson i Uppland som körde tractor pulling med Swed-trac .   Den är nu är i min ägo eftersom Stefan ej fick tid att börja skruva. Den som jag nu har skruvat ihop våren -98  blev enligt följande: Allt bygger på en ram som utgör hela längden, den förlängdes 30 cm ytterligare för att passa motorstyrkan. I ramen sitter motor och växellåda gummiupphängd, bakaxel bultad på ramen, hytten står på ramen, bränsletank rymmer 340 liter och är placerad framför hytten, oljetank under vänster rambalk75 liter, Trepunktslyftens enhet bultad i bakänden på ramen. Denna modell består av svetsad plåt, inga gjutna delar. Motorn är: Scania DSC 9 ,turbo och luft intercooler på ca 300 Hp, Låda: Scania 871 med tryckluftstyrd växling via joystick i armstödet 10 fram 2 back ,Bakaxel italiensk Hurth, med hydrauliskt styrda inbyggda våta bromsar och hydraliskt lossad handbroms.  Fotbromsen styrs av en liten 2 vägs proportionell ventil (Voac PCL) som får ett ackumulerat tanktryck på 70 bar . Fördelningslåda till 4wd utan slirkoppling, ZF framaxel med diffbroms och skivbroms i varje hjul. Hjulstorlek bak: 710-70-38 fram: 600-65-28. Hydraulsystem ,motormonterad dubbel kugghjulspump 70 och 90 liter. Elsystem 24 volt + spänningsomvandlare 12 volt 16 amp till lyftens styrdosa, radio och ev strömuttag. Kraftuttag   är för närvarande kopplat på scanias orginal uttag på höger sida , med rak axel direkt bakåt via vändlåda.