Toyota

 hi ace

En -07 Toyota Hi Ace är en mycket driftsäker bil maskinellt. Men det är inte tillräckligt med det lager grundfärg på bottenplattan och hjulupphängning som finns från fabrik.

Men när man stoppar rosten i detta skede har man skåpbil många år till.

  

Så här ska det se ut för att hålla mot salt och grussprut. Även oljetråget är skyddat med KROM behandling då det är en svag punkt på vissa japanska bilar

Oljetråg före    Och Efter

 Här fick även bakrutan plockas ut för att stoppa rostens framfart.

 

-----------------------------------------------------------------------------------

En ny Toyota  Auris 2014 som gått 50 mil.

Nytt och fint... men inget rostskydd alls, Färgskiktet under plastskärmen är 30 tusendels millimeter

Inte helt oväntat, men tråkig syn, rosten har redan fått fäste i svetsskarvarna

Att notera är hur många plastkåpor som döljer plåten under en ny bil, så det tar ett tag innan du ser rost.

Som synes demonteras även avgassystem och stötfångare för bästa åtkomst.

Hi LUX

2007 års modell

Hi-lux Skärmbreddare döljer begynnande rost, och är svåra att demontera utan att det åtgår nya clips.

Men det är fel att inte behandla bakom dem . Så här ska det se ut..

............................................................................................................................................

HärNedan en Hi.Lux som gått en vinter i saltet

Så här ska det se ut istället.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Toyota Yaris EL Hybrid

utan egentligt rost skydd , det som är pålagt är för ljuddämpning

och täcker inte plåtskarvar tillräckligt.

Men nu täcker det